Университет
№1 е трети
Бял свят видяха резултатите от рейтинговото проучване, подреждащо
университетите по критерий "кой е по-добър". На пук на уверенията на ръководството на УНСС,
как университетът е №1, „най-добрият в страната“, „българският Харвърд“ и пр.,
бившият ВИИ „Карл Маркс“ заема трета позиция в тази класация. В случая обаче не
е толкова важна разликата между претенциите на хората, които управляват УНСС и
реалната ситуация във ВУЗ-а.
Това, на което ще се спрем, е безумието от страна на
държавата изобщо да въвежда рейтингова система за финансиране на
университетите. В последните години парите за образование се орязват
значително. Материалната база на повечето от учебните заведения не са в добро
състояние. Достатъчно е да споменем, че почти половината от сградата на УНСС нефункционира, поради срутване. Финансирането едвам стига за заплащане на
преподавателите и провеждане на учебна
дейност. Отговорът на ръководствата на ВУЗ-овете обикновено не е да поискат
повече средства от държавата, както би било редно, а да въвеждат увечилаване на
семестриалните такси за учащите се. Тежестта от тези процеси ние, студентите от
УНСС, усетихме на гърба си само преди няколко месеца.
Всичко това е част от т.нар. „Болонски процес“, с
благословията на който практически се извърша пълзяща приватизация на
университетие. Финансовата тежест все повече пада върху студентите, които се
превръщат в клиенти. Целта е, както всичко друго в пазарния свят - и ВУЗ-овете
да станат частни.
В резултат на очевидните диспропорции между нуждите на
образованието и предлаганите средства от правитеслтвото, държавата предлага
„рейтингова система“ за оценяване на университетие, според която ще бъдат финансирани.
Въвежда се конкуренция - тип борба между стопански субекти. Още един елемент на
приватизацията. Вместо да увеличи средствата за просвета, държавата насъсква
учебните заведения едно срещу друго в битка за оскъдните финанси.
Рейтинговата система практически означава въвеждане на
закона на джунглата в образованието. По-силният
усвоява повече пари и оцелява. Университетите се вкопчват в битка помежду си,
вместо заедно да творят наука и просвета. Резултат от това неминуемо е стратификацията
на ВУЗ-овете и замирането на малките университети, за сметка на големите в
София.
Друго безумие е, че критерият за оценка на даден
университет е анкета, проведена сред самите студенти. Възниква въпросът как
реално могат учащите се да сравнят качеството на обучението във своя ВУЗ с други,
след като учат само в него. Интересен момент също така е, че според материала
във „ФокусНюз“ сред организаторите на анкетата е небезизвестният институт
„Отворено общество“.
За самите анкети са похарчени 1,5 милиона лева. Това са средства, които биха
могли да подобрят условията на труд и образование в университетите, вместо това
се дават за пазарни реформи в областта на просветата. Това е политика насочена
в интерес на всеки друг, но не и на студентите.
Както вече сме споменавали, въвеждането на рейтиногва
система за нас означава въвеждане на „академичен дарвинизъм“ в образованието.
Смятаме, че прогресът в науката и просветата е възможен само чрез единство и
сътрудничество между различните научни институции. Рейтинговата система събужда
единствено инстинкт за оцеляване и най-низки страсти и в никакъв случай не
подобрява качеството на образованието. Този род политика подпомага превръщането
на знанието в стока, нещо на което ние се противопоставяме. Вярваме, че само
обединени можем да извоюваме по-добро и достъпно образование!
Няма коментари:
Публикуване на коментар